Wat je moet weten over slaap en fysieke fitheid

Wat je moet weten over slaap en fysieke fitheid

Sommige mensen beweren dat de sleutel tot het verliezen van gewicht gevonden kan worden in de keuken, anderen zeggen dat de beste plek om de sleutel te zoeken de sportschool is. Beide groepen mensen hebben gelijk, maar zullen ontzettend veel moeite krijgen met afvallen als ze een gezonde dosis slaap niet op de eerste plek zetten.

Gezonde dosis slaap

Een gemiddelde volwassene heeft ongeveer 7 uur slaap per nacht nodig om gezond en fit te blijven. Als je lijdt aan een slaaptekort hebben je fitnessschema en dieet lang niet zoveel effect als je zou verwachten. Slaaptekort kan een training al snel 20 tot 30 procent minder effectief maken.

Als je niet tenminste 7 uur per nacht slaapt, krijg je te maken met een slaaptekort, ook wel een slaapschuld genoemd. Het valse aan een slaapschuld, in tegenstelling tot andere schulden, is dat je deze niet terug kunt betalen.

Al heb je een streng regime in de sportschool -minstens 4 tot 5 dagen naar de gym- kan het zijn dat je niet het resultaat ziet dat je zou verwachten. Als je niet je benodigde slaap per nacht krijgt, zijn je training bij lange na niet zo effectief als de bedoeling is. Dit heeft te maken met de hormonale huishouding in je lichaam. Gewichtsverlies heeft namelijk ontzettend veel te maken met deze hormonen.

Leptine en Ghrelin

Je lichaam maakt meer Ghrelin aan als je te weinig slaap krijgt. Ghrelin wordt ook wel het ‘hongerhormoon’ genoemd, welke invloed heeft op je immuunsysteem en metabolisme. Hoe meer hongerhormoon je aanmaakt, hoe meer honger je krijgt en hoe minder calorieën je verbrand. Dit maakt het lastiger om af te vallen, en daarbij krijg je meer kans om ziek te worden.

Als je een slaapschuld hebt maakt je lichaam minder Leptine aan. Leptine is een hormoon dat het hongergevoel tegengaat. Als je minder Leptine produceert, krijg je sneller het gevoel dat je maag leeg is en ga je automatisch meer eten. Als je uitgeput bent ga je automatisch meer eten, het maakt niet uit wat er voor je neus staat, je eet het op. Grotere porties eten staat gelijk aan meer calorieën, wat weer gelijk staat aan een gewichtstoename.

Je produceert minder groeihormonen

Als je vet wilt verliezen en meer spiermassa wilt kweken is het belangrijk dat je veel slaap krijgt. Slaap van een hoge kwaliteit. Dus niet om de haverklap wakker worden, want dan kun je per nacht wel 8 uur in bed liggen, maar dan heb je er nog niets aan.

Terwijl je slaapt maakt je lichaam groeihormonen aan, en hormonen die er voor zorgen dat deze groeihormonen in het lichaam worden vrijgelaten. Deze hormonen zorgen voor spiergroei, je dagelijkse portie energie, onderhouden het immuunsysteem, repareren wondjes en doen tal van andere belangrijke zaken in het lichaam. Je produceert tot wel 75% van alle groeihormonen terwijl je slaapt. De rest wordt overdag geproduceerd. Daarom is een goede nachtrust van groot belang als je fysiek fit wilt worden.

Het beste wat je kunt doen om fit te worden is slapen

Als je fit wilt worden, maak dan van een goede nacht slaap je prioriteit. Zorg voor een consistent slaapritme. Ga rond dezelfde tijd naar bed, en sta rond dezelfde tijd op. Ga niet sporten voor het slapengaan. Sporten is fantastisch, maar niet als je wilt slapen. Fysieke activiteit zorgt voor een toename van het hormoon cortisol, wat juist laag moet zijn als je in slaap probeert te vallen. En het belangrijkste: zorg voor die minimale 7 uur slaap. Iedere nacht weer. Een slaapschuld kun je niet inlossen, dus je kunt niet tijdens het weekend de verloren uren slaap inhalen. Wees consistent in je slaapritme, en wordt fit overdag!