Hoe beïnvloedt alcohol je nachtrust?

Hoe beïnvloedt alcohol je nachtrust?

Wie houdt er niet van een koud biertje op de bank na een lange dag aan het werk te zijn geweest? Als sociaal smeermiddel, om de zenuwen te kalmeren, balsem voor een gebroken hart of om een wilde nacht in de stad te beleven;  alcohol heeft zeker haar voordelen. Het wordt zelfs wereldwijd aangenomen dat een glas rode wijn per dag goed is tegen hartkwalen. Maarrrr

Drinken om te slapen

Iedereen die drinkt kan het je zo vertellen: van voldoende alcohol wordt je slaperig. Dat is dan ook de reden waarom een ‘slaapmutsje’ een populaire manier is om snel in slaap te vallen. Maar je favoriete versie van Klaas Vaak is eigenlijk niet wie je denkt dat hij is:

Ons lichaam werkt middels natuurlijke patronen en cyclussen die, wanneer ze de kans krijgen, je lichaam effectief laten slapen. Maar als je alcohol drinkt voor het slapengaan, kunnen deze natuurlijke patronen flink overhoop worden gegooid. Het drinken van alcohol voor het slapengaan is gekoppeld aan langzame hersengolven die we Delta-golven noemen. Delta-golven zorgen voor het opslaan van herinneringen en het leerproces. Tegelijkertijd wordt er een ander type hersengolven geactiveerd, namelijk de Alpha-golven. Alpha activiteit vindt meestal niet plaats tijdens de slaap, maar meer wanneer je aan het luieren bent. Als de Delta en Alpha-golven in de hersenen worden gecombineerd na een avondje drinken, kan dit er voor zorgen dat je niet meer effectief slaapt.

REM-slaap en natuurlijke ritmes

Wanneer je alcohol drinkt zal je misschien sneller in slaap vallen, maar het zal je niet lekker laten slapen. Dit paradoxale effect van alcohol heeft te maken met de REM slaap (Rapid Eye Movement). REM slaap wordt beschouwd als de meest diepe en herstellende fase van de slaap. Tijdens deze fase ga je dromen, wordt je brein gereset en ontspannen je spieren zich volledig. Klinkt goed, toch? Het probleem is dat alcohol de REM slaap blokkeert en deze probeert te vervangen met een synthetische versie waar je alleen maar luidkeels van gaat snurken.

Een ander element waar alcohol invloed op heeft is je ‘interne klok’, het natuurlijke ritme dat je vertelt wanneer het tijd is om naar bed te gaan, en wanneer het tijd is om op te staan. Alcohol verhoogt de productie van adenosine, een slaapverwekkend hormoon in de hersenen. Dit is de reden waarom je na een wijntje of twee net even sneller in slaap kunt vallen. Het probleem is echter dat de adenosine net zo snel weer verdwijnt als dat het is verschenen, wat er voor kan zorgen dat je midden in de nacht wakker wordt.

Snoeihard snurken en nachtelijke tripjes naar de badkamer

Het probleem van alcohol beperkt zich niet tot je eigen nachtrust. Je eventuele bedpartner zal je je wilde stapavond ook niet in dank afnemen als je plotseling de hele nacht ligt te ronken. Omdat het een verdovend middel is, verslapt alcohol je gehele lichaam. Alle spieren, waaronder ook je keelspieren. Dit zorgt vervolgens weer voor de afschuwelijke keelklanken die je ’s nachts ten gehore kunt brengen.

Daarbij komt nog eens dat je van alcohol ontzettend vaak moet plassen. Dit betekent midden in de nacht wakker worden om met blote voeten over de koude tegels naar de wc te huppelen. Waarbij je tenen het risico lopen om keihard tegen het kastje in de gang gestoten te worden.

Dit betekent natuurlijk niet dat je drinken in zijn geheel moet opgeven. Af en toe een slaapmutsje of zelfs een wilde dronken nacht zal je slaapritme niet volledig in de war schoppen. Je zult alleen die nacht net iets minder lekker slapen dan je gewend bent. Het geheim is; drinken met mate. Als je niet iedere nacht de bodem van de fles probeert te vinden, zal het allemaal wel goed gaan.