De beste thee voor het slapengaan

De beste thee voor het slapengaan

Thee voor het slapengaan kan je helpen slapen. De wetenschap is het eens met duizenden jaren van volkswijsheid op dit punt. Maar: dit geldt alleen voor het juiste type thee. Welke dat zijn lees je hier.

beste thee voor het slapengaan

Twee soorten thee

Er bestaan twee soorten thee. Ten eerste heb je de ‘echte’ thee. Dat is zwarte thee, groene thee en zelfs exotische varianten zoals Oolong en Darjeeling. Al deze thee is gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis, oftewel de theeplant. We komen verder in dit artikel terug op dit type thee.

Kruidenthee is het andere soort thee, en wordt vaak aangeraden om te gebruiken voor het slapengaan. Kruidenthee is een verzamelterm voor planten die geweekt worden in heet water. Het gaat hier dan om alle delen van een plant, niet alleen de kruiden maar ook bladeren, de stam, schors, bloemen enzovoort. Kruidenthee bevorderen de slaap op verschillende manieren. Bij sommige planten komt dit door het aroma dat wordt geactiveerd door het hete water en er voor zorgt dat het lichaam zich ontspant. Andere planten laten weer bepaalde stoffen vrij in het hete water, die er voor zorgen dat we snel in slaap vallen.

Kruidenthee voor een goede nachtrust

  • Lavendel:
    Onderzoekers hebben lavendel uitvoerig bestudeerd en de meeste aandacht geschonken aan lavendel in olievorm. Lavendelolie inademen staat garant voor een goede nachtrust. Minder onderzoek is er gedaan naar lavendelthee, maar de kans is groot dat dit hetzelfde effect heeft.
  • Passiebloem:
    De passiebloem is niet één plant of bloem, maar de verzamelnaam voor een hele familie aan bloemen. Onze voorouders gebruikten deze planten voor hun verdovende effecten, en een recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen aanzienlijk beter slapen na slechts één week van passiebloem theedrinken. Dit komt door het stofje GABA, een aminozuur dat het centrale zenuwstelsel kalmeert.
  • Kamille:
    De kamillebloem in kamillethee bevat een stofje dat apigenin wordt genoemd. Er zijn onderzoeken die suggereren dat apigenin bovengenoemde GABA receptoren activeert. Als deze receptoren zijn geactiveerd wordt de neurale transmissie vertraagd. Dit betekent dat het drinken van een kopje kamillethee je brein een tandje lager draait, en je sneller in slaap helpt.
  • Pepermunt:
    Pepermunt en het actieve ingrediënt hiervan (menthol) wordt meestal ingezet om te stimuleren, in plaats van te verdoven. Een onderzoek uitgevoerd op muizen toont aan dat pepermunt gebruikt kan worden om slaperigheid gedurende de dag te verdrijven. Dus: als je overdag wat pepermuntthee drinkt, val je in de avond juist weer gemakkelijker in slaap!
  • Valeriaan:
    Sinds de tijd van de oude Romeinen wordt valeriaan al verdovende krachten toegedicht en voorgeschreven als slaapmiddel. Onderzoek heeft aangetoond dat valeriaan net als kamille op de GABA receptoren werkt, wat er voor zorgt dat je gemakkelijker in slaap valt.

‘Echte’ thee voor een goede nachtrust

De laatste 2300 jaar heeft de mensheid de Camillia bladeren gecultiveerd, geknipt, gedroogd en overgoten met heet water om er thee van te zetten. Thee is geconsumeerd als status symbool, als medicijn, als stimulant en ja, ook gewoon voor het plezier.

In meer recente geschiedenis hebben onderzoeker ontdekt dat de bladeren van de Camillia een aminozuur bevatten dat theïne is genoemd. Dit stofje heeft een gunstige werking op cognitieve functies, werkt kalmerend, bevorderd de emotionele status, kwaliteit van de slaap, voorkomt obesitas en hartkwalen en helpt zelfs tegen de griep.

Maar, er moet ook opgemerkt worden dat de kalmerende effecten van theïne worden tegengewerkt door een andere stof die gevonden wordt in thee, namelijk cafeïne. Dit wonderlijke stofje die ons doet ontwaken tijdens moeizame ochtenden, doet weinig wonderen als het gaat om het vatten van slaap. De oplossing die wetenschappers hebben gevonden is gelukkig vrij simpel: drink thee zonder cafeïne.